لزوم استاندارد سازی جرثقیل ها

لزوم استاندارد سازی جرثقیل ها

 

تحلیل حوادث جرثقیل ها  و استاندارد سازی جرثقیل ها

توسط مدیریت شرکت بازرسی جرثقیل ها

طی گفتگوی خبری با روزنامه  ی جام جم

 

غلامرضا عبدی، کارشناس استاندارد تاورکرین ها و دبیرعلمی همایش استاندارد و ایمنی جرثقیل ها و صنایع وابسته هم با اشاره به این موضوع، به جام جم می گوید : متاسفانه بحث استاندارد اجباری برای تاورکرین ها در کشور ما لحاظ نشده است. یعنی با اینکه محصولی مثل چای در کشور ما استاندارد اجباری دارد، اما تاور کرین هنوز به اجباری بودن استاندارد نرسیده است. مشکل هم اینجاست که بحث اجباری شدن استاندارد برای هر موضوع یک بحث زمانبر است و باید از طریق جامعه یا نهادهای تخصصی به سازمان ملی استاندارد گفته شود تا سازمان آن را در اولویت استانداردسازی و اجباری شدن قرار بدهد. البته در استاندارد شدن یک محصول فقط سازمان استاندارد دخیل نیست، وزارت دادگستری و قوه قضاییه هم دخیل هستند. همه این نهادها باید در شورای عالی استاندارد لزوم اجباری بودن یک استاندارد را تائید کنند. که حالا با توجه به نگرانی های به وجود آمده در جامعه امیدواریم به این موضوع در تاور کرین ها هم اهمیت بدهند. عبدی در ادامه با اشاره به آمارهای غیر رسمی از وجود ۱۲۰۰ تاور کرین در شطح شهر تهران خبر می دهد و می گوید از این تعداد ۹۷۸ تاور کرین فعال است اما چون استاندارد برای آنها اجباری نیست، از سه مرحله نظارت استاندارد عبور نمی کنند. یعنی نه نظارت قبل از نصب نه حین نصب و نه بعد از نصب. کارشناس استاندارد تاور کرین ها درباره دلایل افزایش تعداد تاور کرین ها در سطح شهر می گوید: در این قضیه چند عامل دخیل است. یکی اینکه واردات جرثقیل های متحرک در چند سال گذشته محدود شد و در نتیجه وارد کننده ها به واردات جرثقیل های برجی روی آوردند. دلیل دوم هم به خاطر اعتمادسازی و جلب مشارکت سرمایه گذارها در پروژه های ساختمانی است. به عبارتی افرادی که مجری این پروژه ها بودند ترجیح دادند با نصب یک تاورکرین، حتی بدون اینکه توجیه منطقی در روند کار داشته باشد، سرمایه گذار جلب کنند.

JAME-JAM-PHQ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *