لزوم اهمیت به شرایط ایمنی و استاندارد تاورکرین ها

لزوم اهمیت به شرایط ایمنی و استاندارد تاورکرین ها

saftey of tower

لزوم اهمیت به شرایط ایمنی و استاندارد تاورکرین ها

 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت تاور کرین های شهر تهران گفت:

شرایط ایمنی و استاندارد این دستگاه باید بیش از پیش مورد اهمیت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری PHQ، احمد دنیا مالی در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورا با اشاره به حادثه واژگونی جرثقیل در خیابان خیام گفت: با بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شده بیشتر تاور کرین ها مشکل استاندارد دارند و در هنگام ورود به کشور به استاندارد آنها توجه نمی شود.

وی ادامه داد :عمده این تاور کرین ها حتی کمربند استاندارد هم ندارند و گواهینامه های سلامت که برای آنها صادر می شود اغلب به صورت غیر حضوری است. در حالی که موسساتی که این گواهینامه را صادر می کنند باید به صورت چشمی و با تجهیزات مناسب به صورت حضوری تست این دستگاهها را انجام دهند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل افزود: بیشتر این تاور ها از کشور های همسایه به ویژه امارات به داخل کشور آورده می شوند که به سبب شرایط گرم آب و هوایی انجا این دستگاه ها زودتر به سن فرسودگی می رسند.

دنیا مالی همچنین تصریح کرد: موضوع دیگر در بررسی حوادث این تاورکرین ها عدم توجه اپراتور ها است. در مواقعی که این دستگاه ها از کار روزانه آزاد می شوند باید ترمز شان نیز آزاد باشد تا اگر وزش باد ناگهانی رخ داد دستگاه درجه ای آزادی حرکت داشته باشد در حالی که ترمز اکثر دستگاه ها قفل می شود و با وزش باد خم شده و واژگون می شوند.

وی اظهار داشت: سازمان استاندارد ، سازمان نظام مهندسی ، شهرداری و حتی سندیکای پیمانکاران در این موضوع مسئول هستند و باید هر چه سریعتر فکری به حال تاور کرین ها شود.

پشمچی زاده گفت : تنها ۲۱ درصد تاورکرین های موجود در تهران گواهی کیفیت دارند

پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران با حضور در جلسه شورا توضیحاتی پیرامون وضعیت تاور کرین ها در شهر تهران ارائه داد و گفت: در حال حاضر ۹۷۸ تاورکرین در شهر مشغول فعالیت هستند که بعد از ارزیابی ما مشخص شد بیشتر این تجهیزات شرایط نامناسبی از نظر استاندارد دارند.

وی ادامه داد : در وهله اول باید گفت مسئولیت کنترل گواهینامه سلامت تاورها متوجه مهندسین ناظر در کارگاه های عمرانی است . جانمایی تاور بر روی سایت پلان ، وضعیت فونداسیون ، حفر چاه ارت و گواهینامه مقاومت سنجی تاور ها باید بررسی و تایید شوند و نیز پیمانکاران باید گواهی بازرسی کیفیت و گواهینامه صلاحیت اپراتور ها را اخذ کنند و مهندسین ناضر باید این موارد را تایید کنند.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: متاسفانه با بررسی هایی که انجام دادیم نگرانی های ما افزایش پیدا کرد و اخطار های لازم را به پیمانکاران دادیم که چنانچه گواهی های مربوط اخذ نشود از فعالیت آنان جلوگیری می شود.

پشمچی زاده در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص تاور کرین ها پرداخت و گفت: از ۹۷۸ تاوری که در تهران فعالیت می کنند تنها ۲۱ درصد گواهی کیفیت دارند . ۲۷ درصد تاییدیه صلاحیت اپراتور و ۱۳ درصد تاییدیه گزارش از مهندس ناظر.

وی ادامه داد : ۱۲ درصد تاییده چاه ارت و ۱۲ درصد بیمه دارند . از تعداد تاور های موجود در تهران ۴ درصد مربوط به دهه ۶۰ میلادی ، ۲۱ درصد دهه ۷۰ میلادی، ۴۷ درصد دهه ۸۰ میلادی با بیشترین درصد فراوانی، ۱۹ درصد دهه ۹۰ میلادی و ۹ درصد دهه اول قرن حاضر هستند.

پشمچی زاده سپس به مکانیسم و ساختار این سازه اشاره کرد و گفت : در این سازه باید ملاحظات مربوط به اعوجاج، خستگی در قطعات، اطمینان از وضعیت قطع که بار اضافی نداشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرد و ما در حال پیگیری این امر هستیم

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *