حادثه سقوط جرثقیل مکه جرثقیل بوم خشک

حادثه سقوط جرثقیل تاور مکه

به گزارش شرکت بازرسی فنی  هیرسا PHQ  به نقل از ایرنا به نقل از دویچه وله کمتر از دو هفته پیش (جمعه ۲۰ شهریور/ ۱۱ سپتامبر) در پی سقوط یک جرثقیل روی ‘مسجدالحرام’ در مکه ۳۴۵ نفر کشته و مجروح شدند.
در نخستین گزارش ها علت وقوع این حادثه توفان شدید اعلام شد. همزمان گزارش های دیگری از نقش خطای انسانی در این حادثه خبر داده اند.
شرکت آلمانی ‘لیبهر’، سازنده این جرثقیل که کارشناسان خود را برای بررسی علت این حادثه به عربستان اعزام کرده، روز چهارشنبه، اول مهرماه اعلام کرد که نقص فنی و توفان در این سانحه نقش تعیین کننده ای نداشته اند.
** مهار نبودن بازوی جرثقیل
یکی از سخنگویان شرکت ‘لیبهر’ می گوید در دستورالعمل های استفاده از این جرثقیل شیوه مقاوم سازی آن در توفان هایی با شدت مختلف تشریح شده است.
او تاکید کرد که این جرثقیل در روز حادثه مشغول به کار نبوده، با این همه برخلاف دستورالعمل ها بازوی ۱۹۰ متری آن برای مقاومت مقابل باد شدید خم نشده است.
دو روز پس از این سانحه پایگاه خبری المواطن عربستان سعودی، با بررسی تصویرهای جرثقیل واژگون شده ادعای مقام های مسئول درباره نقش توفان در سقوط آن را نادرست خواند.
این پایگاه خبری نوشت: «پایه های اصلی این جرثقیل به صورت محکم به زمین سفت نشده بودند و در پایه های این جرثقیل از بتون براساس استانداردهای جهانی استفاده نشده است.»
این سایت عربستانی در ادامه نوشت: «در کاتالوگ استفاده از این جرثقیل نحوه ایمن سازی اطراف آن هم آموزش داده شده است که متأسفانه مسئولان ذی ربط به این بخش از ایمن سازی هم توجهی نکرده بودند.»
احتمال می رود که هر دو عامل، روایت المواطن و ارزیابی رسمی شرکت آلمانی ‘لیبهر’ که علت سقوط را خم نبودن بازوی جرثقیل هنگام توفان ذکر کرده، می توانند به این حادثه انجامیده باشند.

حادثه سقوط جرثقیل مکه

حادثه سقوط جرثقیل مکه



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *